Recenzie „Oscar și Tanti Roz” de Eric-Emmanuel Schmitt

An apariție: 2012

Număr pagini: 114

Format: 13×20 cm

Traducere: Mărieva Cătălina Ionescu

ISBN: 978-973-689-482-4

Preț: 13 ron

Hei! Astăzi am revenit cu o nouă recenzie pentru o carte absolut superbă, și anume „Oscar și Tanti Roz” de Eric-Emmanuel Schmitt. M-a făcut curioasă această carte, așadar am zis să o încerc și eu ca să văd ce părere voi avea despre ea. Pot spune că nu regret nicio clipă momentul în care am luat kindle-ul și m-am apucat să o lecturez.

„Oscar are zece ani şi trăieşte într-un spital. Chiar dacă nimeni nu are curajul să i-o spună în faţă, băiatul, bolnav de leucemie, ştie că va muri, iar războiul lui împotriva tuturor izbucneşte inocent, pătimaş şi deznădăjduit. Singura care-i intră în voie este Tanti Roz, o infirmieră bătrână, neîntrecută în născocit poveşti moderne, adevărate lecţii de viaţă, în care nici binele, nici răul nu sunt absolute şi nimic nu e aşa cum pare la prima vedere. Ea îi dă copilului ideea să trăiască fiecare zi ca şi cum ar fi zece ani şi-l învaţă să-i scrie epistole lui Dumnezeu ca să se simtă mai puţin singur. Cu Tanti Roz pe post de ghid într-o viaţă trăită fast-forward, Oscar parcurge, printre râsete şi lacrimi, itinerarul emoţionant al tuturor vârstelor şi experienţelor umane îmbogăţite de imaginaţia lui, care umple spaţiile albe şi îmbracă realitatea în veşmântul miracolului. Astfel, băiatul ajunge să-şi trăiască adolescenţa alături de prieteni, să se îndrăgostească la tinereţe, să se căsătorească la maturitate cu prima iubire, să o piardă şi, în cele din urmă, să regăsească dragostea la apusul unei vieţi ca o lumânare care arde la ambele capete.”

Cartea urmărește povestea unui băiețel pe nume Oscar, în vârstă de 10 ani, care suferă de leucemie. Operația acestuia eșuează, fapt care le sfâșie inima celor de la spital și părinților lui, așadar îi mai rămân doar 12 zile de trăit. Tanti Roz, o bătrânică tare simpatica care a fost luptătoare de wrestling, îl sfătuiește pe Oscar sa îi scrie în fiecare zi lui Dumnezeu o scrisoare și să îi ceară un lucru, un singur lucru. Oscar a fost puțin intrigat la început deoarece nu credea în Dumnezeu, dar până la urma a ascultat-o pe Tanti Roz, astfel scriind 14 scrisori în total. Pentru că Oscar mai avea doar 12 zile de trăit și nu a apucat să treacă prin viață, Tanti Roz îl îndeamnă pe acesta la jocul de-a viața, adică o zi să însemne pentru el 10 ani. Astfel, mai întâi este un copil mic, apoi se maturizează ușor ușor, devine adolescent, adult și bătrân. Așadar, el încearcă să trăiască viața la maximum în doar 12 zile.

Această carte pur si simplu m-a lăsat fără cuvinte. Este atât de emoționantă încât nici nu pot să exprim ce sentimente mi-a dat. Ideea în sine este absolut sfâșietoare, nimeni nu ar trebui să treacă prin ce a trecut Oscar, mai ales la o vârstă atât de fragedă, dar inocența băiatului și modul în care tratează lucrurile, spunându-le pe nume, îți aduc șuvoaie de lacrimi in ochi. Acesta ia viața ca atare și nu se vaită de soarta pe care urma sa o aibă, ci profită de fiecare moment.

Cartea m-a făcut să simt mai mult decât m- au făcut altele în 500 de pagini. Are și replici amuzante pe alocuri, rezultate din naivitatea lui Oscar. Dacă vă gândiți că va fi un happy end: toată lumea e bine, doctorii au reușit operația ș. a. m. d, vă înșelați nespus. Personal, după ce am terminat cartea mi-au trebuit niște clipe în care să o diger și să contemplez la ceea ce am citit. Nu e o carte care poate fi explicată în cuvinte, ci un sentiment ce trebuie trăit. Un must read de la care ai multe de învățat, cam așa aș defini-o eu simplu, dar nu pe măsură. Cred că a atins până unde poate să atingă o carte: pe cât de subțire, pe atât de puternică.

Sper că v-a plăcut recenzia, este o carte foarte bună pe care v-o recomand din tot sufletul. Cu siguranță și-a făcut un loc în inima mea, un loc care nu va putea să fie luat. Chiar dacă am avut ideile cam vraiște, pur și simplu nu pot să vă descriu sentimentele și trăirile pe care mi le-a nutrit această carte, dar vă asigur că merită din plin să vă răpiți o oră pentru ea.

„Se face aceeaşi greşeală şi în ceea ce priveşte viaţa. Uităm că este fragilă, gingaşă, efemeră. Ne comportăm cu toţii de parcă-am fi nemuritori.”

„Într-un spital, dragă Dumnezeu, de îndată ce pronunți cuvântul „moarte”, nimeni nu te mai aude. Poți fii sigur că în jurul tău se va produce un gol de aer și toți au să se ia la întrecere care mai de care să schimbe vorba.”

„Vocile de pe culoar veneau spre mine ca din bolta unei catedrale. Iar eu eram viu. Fremătam de o bucurie necuprinsă și pură. Aceea de a exista. O bucurie care mă fermeca. Îți mulțumesc, dragă Dumnezeu, că ai făcut asta pentru mine.”

(…) privește lumea în fiecare zi ca și cum ai vedea-o pentru întâia oara.”

„O zi de familie. Am înfiat-o pe Tanti Roz, m-am înțeles bine cu socrii și mi-am regăsit soția bine și sănătoasă, chiar dacă pe la orele unsprezece urma să devină roz.”

„Întrebările cele mai interesante rămân întrebări. Ele întrețin misterul. Fiece răspuns trebuie precedat de „poate că”: Doar întrebările neinteresante pot căpăta un răspuns definitiv.”